Główne tezy:
1. Metoda nauczania. a) układ czynności nauczyciela i uczniów b) stosowany konsekwentnie c) stosowany celowo
2. Podział metod nauczania (wg W. Okonia) a) metody oparte na obserwacji: - pokaz b) metody oparte na słowie: - pogadanka i dyskusja - opis - opowiadanie - posługiwanie się książką c) metody oparte na działaniu praktycznym - laboratoria - zajęcia praktyczne - gry dydaktyczne d) nauczanie programowe
3. Metody aktywne czyli metody które wyzwalają aktywność ucznia.
4. Zalety metod aktywnych. a) umożliwiają uczniom dopuszczenie do głosu w czasie lekcji b) rozwijają myślenie c) duża trwałość wiedzy zdobytej w sposób aktywny 50-75% d) integruje grupę w czasie wspólnej pracy, zabawy e) rozwija dzieci intelektualnie i emocjonalnie
5. Typy metod aktywnych a) Drama Techniki aktorskie, teatralne - wejście w rolę - "gorące krzesło" czyli wywiad - pantomima - improwizacja spontaniczna, nie przygotowana - improwizacja przygotowana czyli scenka - inscenizacja improwizowana - inscenizacja Techniki ekspresji ciała wywodzące się z rzeźby i malarstwa - obraz - żywy obraz - obraz panoramiczny albo obraz realizowany strategią dostawiania - obraz zatrzymany - zdjęcie, fotografia - gabinet figur woskowych - poza - rzeźba - pomnik - myśli, monolog wewnętrzny Techniki filmowe - film - plany filmowe, ujęcia - scenariusz, scenopis - ścieżka dźwiękowa Techniki manualno-plastyczne - rysunek - plan, model, makieta, mapa - muzeum Techniki w czytaniu i pisaniu - list - dziennik, pamiętnik, kronika pokładowa - książka Nowe techniki - rola na papierze - teatr forum - płaszcze eksperta Gry i zabawy - przedstawimy się b) Dyskusja - giełda pomysłów (burza mózgów) - dyskusja panelowa - dyskusja śnieżnej kuli - dyskusja punktowana - dyskusja - dywanik pomysłów - negocjacje - metaplan c) Metody podejmowania decyzji - drzewko decyzyjne - tabela decyzyjna - ścieżka decyzyjna - strategia za-przeciw (debata) d) Mapy myślowe, pamięciowe, mentalne (sieć skojarzeniowa) e) Studium przypadku f) Metody projektów g) Gry dydaktyczne - gry komputerowe - zabawy intelektualne np. krzyżówki - gry biograficzne - gry sytuacyjne - symulacje
Literatura: 1. A. Dziedzic, E. E. Kozłowska "Drama na lekcjach historii" W-wa 1998r. 2. I. Lewandowska "Scenariusze lekcji historii" Wydawnictwo Innowacyjne 1998r. 3. "Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela" red. K. Kruszewski. PWN W-wa 1993r. 4. Cz. Kupisiewicz "Podstawy dydaktyki ogólnej" PWN W-wa 1998r.
Beata Kasprzyk Gimnazjum w Poniatowej |